Česká sekce INSEA
česká sekce INSEA
Czech Section of INSEA
Česká sekce INSEA je občanským sdružením, které je kolektivním členem mezinárodní společnosti INSEA (International Society for Education through Art), rozvíjející spolupráci v oblasti výchovy uměním a k umění. Tato nevládní organizace působí v mnoha zemích na všech kontinentech od roku 1951 a její aktivity se váží na činnost UNESCO, s níž je spjata formou konzultativního statutu. Česká sekce INSEA se připojila v roce 1960 (coby Československá sekce INSEA), od roku 1992 působí jako národní sekce. Sdružuje české odborníky ve výtvarné výchově, vyučující výtvarně pedagogického zaměření všech stupňů škol. Jejím cílem je rozšiřovat působení výtvarné výchovy nejen co do počtu zúčastněných, ale zejména kvalitou nabídky tak, aby v době vizuální civilizace uměl obor výtvarné výchovy poskytnout prostředky, kterými bychom dokázali tomuto svému údělu porozumět a tvořivě se s ním vyrovnat.
kontakt: www.insea.cz
Od roku 1989 uspořádala Česká sekce INSEA následující symposia s mezinárodní účastí:
Nitra 1990 (ještě v rámci Československé sekce INSEA)
Hradec Králové 1991, Výtvarná výchova v nové situaci
Ústí nad Labem 1992, Filozofické aspekty výtvarné výchovy
Ostrava 1993, Múzická kreativita jako cesta k obnově duše
Plzeň 1994, Učitel výtvarné výchovy – umělec a pedagog
Praha 1995, Uvidět 4. rozměr. Výtvarná výchova pro třetí tisíciletí
Žďár nad Sázavou 1996, Emocionalita a racionalita ve výtvarné výchově
České Budějovice 1997, Horizonty vzdělávání učitele výtvarné výchovy
Ústí nad Labem 1998, Ke kořenům oduševnělého tvaru
Praha 2000, Média a obraznost
Olomouc 2002, Výtvarná výchova a mody její komunikace
Plzeň 2004, Rámcový vzdělávací program ve výtvarné výchově
(sborník je možné objednat zdrama, pouze za náklady za zaslání na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni)
Praha 2006, Péče o obraznost / sémiotické přístupy k výtvarnému umění a ve výtvarné výchově
Brno 2008, Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání.
Hradec Králové 2010, Vizuální gramotnost
Plzeň 2012, Tvořivost ve výtvarné výchově
Olomouc 2015, Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy: Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání.
(ze sympozií od r. 1992 byly vydány sborníky)
Pro interní potřebu vydal výbor České sekce INSEA Listy s následujícím obsahem:
Listy č. 1 s diskusí o minulosti a budoucnosti výtvarné výchovy
Listy č. 2 s diskusí o cílech a zaměření INSEA
Listy č. 3 se statí Rudolfa Arnheima Zamyšlení nad výtvarnou výchovou
Listy č. 4 s diskusí o evaluačních kritériích pro Základní školu
Listy č. 5 s diskusí k dosavadním osnovám programu Základní škola